MindMints

Slaap: De verslaving

Slaap: De verslaving

MindMints: Door Renée Robbers

 

Waarom we écht niet zonder kunnen

Je kent het wel, tijdens een belangrijke briefing over het komende project merk je dat je ogen dichtvallen. Terwijl je hoofd voor de zoveelste keer steun zoekt in je handen, dwalen je gedachten af naar je bed. Niet erg praktisch. Sterker nog, door het slaaptekort gaat de briefing totaal langs je heen, ongeacht het belang ervan. Slaap neemt je brein over en je lijkt er niks aan te kunnen doen. Hoe kan dat toch?

Nachtrust is belangrijk, dat is geen nieuws. Echter, recent is ontdekt dat slaaptekort je keuzes beïnvloedt en dat is toch wel zorgwekkend. In een onderzoek werden proefpersonen gedurende de nacht meerdere malen gestoord. De daaropvolgende dag verkozen deze personen de mogelijkheid om over hun slaapgewoontes te kunnen praten boven het krijgen van een financiële beloning. Hoe meer hun nachtrust was verstoord, hoe makkelijker ze afzagen van de betaling. (Takano & Raes. 2017).

Het lijkt als een soort verslaving; zonder een goede dosis nachtrust ontstaat er zo’n ontzettende motivatie voor slaap, dat het je hersenen als het ware ‘bezet’ met dit verlangen. Dat bij slaapgebrek je hoofd bij je bed is, en niet bij die belangrijke briefing is dus niet ongewoon. Ons lichaam probeert ons duidelijk iets te vertellen; we moeten een goede nachtrust als prioriteit nemen.